Hastalıklarla savaşmamızı sağlayarak güçlü kalmamızı sağlayan bağışıklık sistemimizi desteklemek için yapabileceklerimiz son dönemin en çok konuşulan konusu.

Alabileceğimiz ek besin takviyeleri olsa da, unutmamalıyız ki bağışıklık sistemi çok akıllı bir sistemdir ve temel ihtiyaçları olan dengeli beslenme, temiz hava (oksijen), güneş (D vitamini), hareketli bir yaşam tarzı, yeterli uyku ve stres yönetimi sağlandığında optimal şekilde çalışır.

Tüm bunlara dikkat ettikten sonra, bağışıklık sistemini güçlendirme konusunda yardımımıza koşan bazı etkili bitkileri yakından inceleyelim:

Ekinezya

Ekinezya, geleneksel olarak soğuk algınlığı ve gribe karşı bağışıklık sistemini desteklemesi için en yaygın kullanılan bitkilerden biridir. Nitekim, güncel araştırma sonuçları da ekinezyanın bağışıklık sistemini desteklemeye yardımcı bitkilerden olduğuna işaret ediyor1. Ayrıca, yapılan çalışmalarda sağlıklı dönemde tüketildiğinde hastalanma riskini azalttığı gözlemlenmiştir2,3 

Laden

Laden; antiviral, antibakteriyel ve antiinflamatuvar özellikleriyle öne çıkan bir bitki4. Yapılan araştırmalarda özellikle virüslerin sebep olduğu üst solunum yolu enfeksiyonlarında semptomların süresi ve şiddetinin azaltılmasına yardımcı olduğu gösterilmiştir5,6. Ayrıca birçok çalışmada grip virüsü gibi bir çok virüs türünün vücudumuzda hastalık yapıcı etkisini azaltmaya yardımcı olduğu sonucuna varılmıştır7,8.

 

Ihlamur

Ihlamur, sağlığımıza ve bağışıklık sistemimize birçok açıdan destek olan bir bitkidir. Öncelikle, yazının başında da bahsettiğimiz gibi, iyi bir bağışıklık sisteminin olmazsa olmazı iyi bir uyku ve dinlenmiş bir bedendir. Ihlamur çayı, gözlemlenen rahatlatıcı ve sakinleştirici etkisiyle bu anlamda fayda saglayabilir9. Ayrıca, ıhlamurun en sık kullanılan özelliklerinden biri terlemeyi arttırıcı etki göstererek vücuttan toksinleri atmaya katkı sağlaması ve bu sayede vücudu soğutmaya destek olarak ateş çıkması durumunda düşürmeye yardımcı olmasıdır.

Melisa

Melisa da, aynı ıhlamur gibi sakinleştirici etkisiyle bilinen hafif kokulu bir bitkidir10,11. Bununla birlikte, soğuk algınlığı ve uçuk virüslerine karşı etkili olduğu bazı çalışmalarda gösterilmiştir12. Bu sebeple özellikle yüksek stres ve bağışıklık düşüklüğü görülen kış  aylarında melisa bitkisi çay olarak sıklıkla kullanılır.

Zencefil

Zencefil çok güçlü antioksidan ve antiinflamatuvar etkisi olan bir bitkidir13,`14. Evde boğaz ağrılarını rahatlatmak için en sık kullanılan doğal çözüm zencefilli çay içmek veya toz zencefil-bal karışımı kullanmaktır.  Ayrıca içimizi ısıtan, terlemeyi arttırarak virüs ve toksinlerin uzaklaşmasına katkı sağlayan zencefil, hastalık döneminde antimikrobiyal etki gösterir. Bunlara ek olarak, zencefil sindirim sistemini rahatlatmak, şişlik yaşanıyorsa midenin boşalmasını hızlandırmak ve mide bulantısını hafifletmek için etkili bir doğal çözümdür15,16.

Limon

Limon bağışıklık sistemi için elzem vitaminlerden biri olan C vitamininden oldukça zengin bir meyvedir. Bu sayede hem bağışıklık sistemimize destek olur, hem de antioksidan etkisiyle hücreleri koruyucu görev yapar.

 

Yapılan yeni bir ön çalışma sonuçlarına göre, koronavirüsle olan savaşımızda narenciye (limon, portakal, greyfurt, mandalina) etkili bir destek17.Narenciyede virüse karşı etkili bulunan “hesperidin” maddesi, sadece meyve kısımlarında değil, kabukların tam altında ve aralardaki lifli bölümlerde bol miktarda bulunuyor. Çaylarınıza, aromalı sularınıza ekleyerek çoğunlukla atılan bu kısımlardan da faydalanabilirsiniz.

Kaynakça:
  1. Hudson, J. (2012). Applications of the Phytomedicine Echinacea purpurea (Purple Coneflower) in Infectious Diseases. Journal of Biomedicine and Biotechnology2012, 769896. https://doi.org/10.1155/2012/769896.
  2. Karsch-Volk, M., Barrett, B., & Linde, K. (2015). Echinacea for preventing and treating the common cold.(Report). JAMA, The Journal of the American Medical Association313(6), 618–619. https://doi.org/10.1001/jama.2014.17145
  3. Hudson, J., & Vimalanathan, S. (2011). Echinacea—A Source of Potent Antivirals for Respiratory Virus Infections. Pharmaceuticals4(7), 1019–1031. https://doi.org/10.3390/ph4071019
  4. Wittpahl, G., Kölling-Speer, I., Basche, S., Herrmann, E., Hannig, M., Speer, K., & Hannig, C. (2015). The Polyphenolic Composition of Cistus incanus Herbal Tea and Its Antibacterial and Anti-adherent Activity against Streptococcus mutans. Planta Medica, 81(18), 1727–1735. doi: 10.1055/s-0035-1557822
  5. Kalus, U., Grigorov, A., Kadecki, O., Jansen, J.-P., Kiesewetter, H., & Radtke, H. (2009). Cistus incanus (CYSTUS052) for treating patients with infection of the upper respiratory tract. Antiviral Research, 84(3), 267–271. doi: 10.1016/j.antiviral.2009.10.001.
  6. Kalus, U., Kiesewetter, H., & Radtke, H. (2010). Effect of CYSTUS052®and green tea on subjective symptoms in patients with infection of the upper respiratory tract. Phytotherapy Research, 24(1), 96–100. doi: 10.1002/ptr.2876
  7. Rebensburg, S., Helfer, M., Schneider, M., Koppensteiner, H., Eberle, J., Schindler, M., Gürtler, L., & Brack-Werner, R. (2016). Potent in vitro antiviral activity of Cistus incanus extract against HIV and Filoviruses targets viral envelope proteins. Scientific reports, 6, 20394. https://doi.org/10.1038/srep20394.
  8. Ehrhardt, C., Hrincius, E., Korte, V., Mazur, I., Droebner, K., Poetter, A., … Ludwig, S. (2007). A polyphenol rich plant extract, CYSTUS052, exerts anti influenza virus activity in cell culture without toxic side effects or the tendency to induce viral resistance. Antiviral Research, 76(1), 38–47. doi: 10.1016/j.antiviral.2007.05.002
  9. Allio, A., Calorio, C., Franchino, C., Gavello, D., Carbone, E., & Marcantoni, A. (2015). Bud extracts from tilia tomentosa moench inhibit hippocampal neuronal firing through GABAA and benzodiazepine receptors activation. Journal of Ethnopharmacology,172, 288-296. doi:10.1016/j.jep.2015.06.016
  10. Scholey, A., Gibbs, A., Neale, C., Perry, N., Ossoukhova, A., Bilog, V., … Buchwald-Werner, S. (2014). Anti-stress effects of lemon balm-containing foods. Nutrients6(11), 4805–4821. https://doi.org/10.3390/nu6114805
  11. Taavoni, S., Nazem Ekbatani, N., & Haghani, H. (2013). Valerian/lemon balm use for sleep disorders during menopause. Complementary Therapies in Clinical Practice19(4), 193–196. https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2013.07.002
  1. Astani, A., Heidary Navid, M., & Schnitzler, P. (2014). Attachment and Penetration of Acyclovir‐resistant Herpes Simplex Virus are Inhibited by Melissa officinalis Extract. Phytotherapy Research28(10), 1547–1552. https://doi.org/10.1002/ptr.5166
  2. Mashhadi, N. S., Ghiasvand, R., Askari, G., Hariri, M., Darvishi, L., & Mofid, M. R. (2013). Anti-oxidative and anti-inflammatory effects of ginger in health and physical activity: review of current evidence. International journal of preventive medicine4(Suppl 1), S36–S42.
  3. Wang, S., Zhang, C., Yang, G., & Yang, Y. (2014). Biological properties of 6-gingerol: a brief review. Natural Product Communications9(7), 1027–1030. https://doi.org/10.1177/1934578X1400900736
  1. Hu, M. L., Rayner, C. K., Wu, K. L., Chuah, S. K., Tai, W. C., Chou, Y. P., Chiu, Y. C., Chiu, K. W., & Hu, T. H. (2011). Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia. World journal of gastroenterology17(1), 105–110. https://doi.org/10.3748/wjg.v17.i1.105
  2. Wu, K., Rayner, K., Chuah, K., Changchien, K., Lu, K., Chiu, K., … Lee, K. (2008). Effects of ginger on gastric emptying and motility in healthy humans. European Journal of Gastroenterology & Hepatology20(5), 436–440. https://doi.org/10.1097/MEG.0b013e3282f4b224
  3. Utomo, R. Y., Ikawati, M., & Meiyanto, E. (2020). Revealing the Potency of Citrus and Galangal Constituents to Halt SARS-CoV-2 Infection. doi: 10.20944/preprints202003.0214.v1